I Sverige verkar vi för närvarande vara mer intresserade av att bilden av Sverige utomlands ska vara intakt, än att faktiskt ta itu med reella problem. Det har på senaste tiden blivit tämligen uppenbart. Jag kan inte minnas att det tidigare var särskilt vanligt, om det ens förekom, att politiker gick ut och kommenterade enskilda medborgares förehavanden. Ett exempel i närtid är att statsminister Stefan Löfven (S) och tidigare statsministern Carl Bildt (M) offentligt uttalat sig kritiskt om Peter Springare och Katerina Janouch. De har båda kritiserat svensk flykting- och integrationspolitik.

Ett annat exempel är när etableringsminister Ylva Johansson (S) i en intervju med brittiska BBC härom veckan gjorde mycket tvivelaktiga uttalanden om statistik över sexbrott i Sverige. Ministern säger att anmälningsgraden i Sverige är hög, men att antalet kvinnor som utsätts i själva verket ”går ner och går ner och går ner”. Var det fråga om att medvetet försköna bilden av Sverige och det svenska varumärket? I så fall ett solklart inslag av ”Fake News”. Ministern själv har backat från uttalandet och menar att det var fel att prata om en utveckling baserad på ett år. Så varför gjorde hon det då?

Vi får förmodligen aldrig reda på svaret. Men en sak är säker. Vill vi på allvar kunna komma tillrätta med de många och stora problem Sverige står inför? Då måste vi sluta driva Sverige som ett varumärke, vända den negativa trenden och arbeta hårt för att verkligheten ska gå åt rätt håll. Inte fokusera på att försköna bilden av Sverige här hemma och utomlands.